Spørger du nogle gange dig selv?

Hjælp! - mit barn bliver mobbet! Hvordan kan det stoppes?

Hvad stiller jeg op med et trodsigt barn?

Hvordan lærer jeg mit barn ikke at lyve?

Hvordan støtter jeg op omkring mit barns og mit eget selvværd?

Hvad gør jeg, når mit barn har indlæringsvanskeligheder?

Mit barn har det svært med kammeraterne. Hvordan støtter jeg bedst?

Hvorfor retter mit barn sig ikke efter, hvad jeg siger?

Hvordan takler jeg søskendejalousi?

Skal jeg finde mig i hvad som helst fra min teenager?

Hvordan afgrænser vi os i forhold til hinanden?

Vores barn stjæler, hvad skal vi gøre?

Nye hel- eller halvsøskende? - Hvad nu?

Vi er tit uenige om opdragelsen, hvordan kan vi komme videre?

Hvorfor lander vi igen og igen i den samme konflikt?

Mit barn reagerer med indsovningsproblemer, spiseproblemer, sengevædning m.m. - Hvordan kan det afhjælpes?

Mit barn er så genert og indesluttet, hvordan skal det klare sig senere?

Mine børn - dine børn - vores børn? -  Hvordan deler vi sol og vind lige?

Stedmor/stedfar? Hvordan forholder jeg mig bedst?

De ringer ofte fra skolen, jeg ved snart ikke, hvad jeg skal stille op, og hvor jeg skal henvende mig!

Hvordan støtter jeg bedst mit barn i tilfælde af
- flytning?
- dødsfald?
- skilsmisse?
- skoleskift?

Er disse relevante spørgsmål for dig, så er ForældreSkolen måske det sted, hvor du kan få hjælp til at finde de svar, du søger.

Hvilke emner og spørgsmål optager dig mest, omkring din børneopdragelse?

Herunder kan du se et eksempel på et indlæg:

Hej Dan Svarre

En virkelig spændende og inspirerende hjemmeside at komme ind på.

Du ønsker at høre, hvilke spørgsmål, der rører sig ang. opdragelse lige for tiden.

Jeg har en søn på 10 år. Mødet med ham er blevet et direkte møde med mig selv, med sider af mig selv, jeg til dels var klar over, at jeg have gemt væk, men også andre ukendte. Da jeg stod med ham i armene lige efter fødslen, blev jeg gennemstrømmet af en ubeskrivelig følelse og tænkte: Ham her, han skal bare respekteres, som den han er. I det samme stod det klart, at det var et spejl af mig selv.

Jeg har fra starten oplevet, at jeg skulle lære lige så meget eller måske endnu mere end min søn. Faktisk har jeg skulle aflære mig en masse, tømme mig for falske forestillinger og begrænsninger.

Gang på gang har jeg fanget mig selv i at være forudindtaget, at være fraværende, kort sagt ubevidst i mødet med ham. Og han har været utrættelig. Mine forsvarsværker er blevet brudt ned, jeg er blevet skilt, gået ned med stress mm. og mit hjerte har åbnet sig i en sådan grad, at jeg ikke er den samme som før. Faktisk ved jeg ikke, hvem jeg er, og det er magisk. Jeg er meget taknemmelig.

Det er selvfølgelig ikke ham, der har fået mig skilt. Det var mine egne uerkendte indre mekanismer, fortrængninger og modstande. Men hans ærlighed, har kastet lys på min uærlighed.

Jeg betragter min søn, som min største læremester.

Med andre ord: At få et barn har for mig betydet, at jeg er blevet konfronteret med mine sår og fortrængninger, at jeg har skulle lære at elske. Man kan sige, at jeg skulle opdrages på ny parallelt med ham.

Jeg kender til andre forældre, der har oplevet noget lignende, men også til mange, der har en hel anden tilgang til det. Så det er selvfølgelig vidt forskelligt, hvad vi gennemlever.

Så når vi stadig taler om "børneopdragelse", er det, set fra mit synspunkt, et udtryk for, at vi kollektivt stadig ikke ser helheden. Vi ser det som om, barnet skal læres op af os, der ved bedre. Og intet er mere forkert. Det er et samspil. Vores børn og vi skal begge lære at være med hinanden. Tit kan man høre voksne tale til et barn, som de aldrig ville tale til andre voksne.

Min søns mor og jeg har et tæt forhold til hinanden i dag. Vi har begge nye partnere og familierne kan blandes til glæde for alle.

Min oplevelse er, at hvis vi overser, at det at få et barn, er et møde med os selv, så går vi muligvis en lang tung vandring i møde. Og det er jo også pointen i dit arbejde, som jeg forstår det.

Tak for inspiration og påmindelse om, at jeg kun lige er begyndt.

Bedste hilsner
Jens H. Rasmussen, København, januar 2013